CNC in de 2de graad hout.
"De leerlingen bewerken onderdelen met een CNC-gestuurde houtbewerkingsmachine"
Duiding: in de 2de graad A-finaliteit hout leren de leerlingen een werkstuk op de machine plaatsen, een programma oproepen, een bewerking uitvoeren.
Je kan volgende stappen volgen:
In een salontafeltje komt er in het midden van het blad een uitfrezing.

Voorbereiding
- Je hebt een stappenplan klaar met beeldmateriaal.
- Je hebt het stappenplan met de leerlingen doorlopen en een demonstratie verzorgd.
- Leerlingen doorlopen zelfstandig het stappenplan, jij observeert en begeleidt waar nodig.
- Stel gerichte vragen.
- Leerlingen doorlopen zelfstandig het stappenplan.
- Gebruik beeldmateriaal om correcte en incorrecte methodes te tonen.
- Interactieve oefening: Laat leerlingen fouten opsporen in voorbeelden.
- QR-codes: Plaats instructievideo’s via QR-codes bij de machine.
- Coachend begeleiden: Observeer en stel gerichte vragen.
- Veiligheid: Start met een veiligheidsbriefing.
- Start/stopprincipe: Demonstreer hoe de machine start en stopt, en laat leerlingen dit oefenen.
- Opspanning controleren: Geef een controlelijst om zeker te zijn van goede opspanning.
- Bewerking starten: Laat leerling de bewerking starten.
- Afgerond freesproces herkennen: Leer hen visuele en auditieve signalen te herkennen.
- Werkstuk veilig afnemen: Toon hoe ze het werkstuk op een correcte manier eraf halen.
- Opruimen: Laat een checklist volgen voor een schone en veilige werkruimte.
Feedback tijdens het werk
- Gerichte vraagstelling:
Stel vragen zoals:- "Heb je hieraan gedacht?"
- "Wat ontbreekt er nog?"
- "Is dit de beste freesbaan?"
Vermijd directe tips; stimuleer leerlingen om zelf te redeneren.
- Actieve begeleiding:
Loop rond, observeer en grijp in door vragen te stellen in plaats van oplossingen te geven.
- Mondelinge feedback: Geef persoonlijke feedback.
- Ingsproken feedback: Gebruik digitale tools om feedback in te spreken.
- Coachende houding: Gebruik de feedbackmomenten om te differentiëren en extra uitleg te geven waar nodig.
Evaluatie
- Groeiproces evalueren:
Laat leerlingen feedback verwerken en pas daarna evalueren. Beoordeel hen op verbetering en groei. - Meetbare criteria:
Werk met duidelijke criteria en voorbeelden. - Referentiemateriaal:
Gebruik praktijkvoorbeelden of fysieke stukken in de klas om kwaliteit inzichtelijk te maken.